Télen az autós közlekedés téligumival felszerelt járművel a legbiztonságosabb, nyáron pedig nyári gumival. Ebből adódik, hogy minden autóhoz két széria tartozik, így amelyik nincs használatban, azt valahogy, valahol tárolni kell. Ebben a blogposztban a gumiabroncs tárolás helyes módjáról írunk!

A gumiabroncs tárolás nagy körültekintést igényel, mivel így jelentősen hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a gumi élettartama növekedjen és ne menjen tönkre idő előtt. Az abroncsok jellemzője, hogy a gumi idővel öregszik. Az anyag elöregedésének kérdését nem szabad félvállról venni, a szakértők szerint a 6-8 éven át letárolt abroncsokat már nem szabad újra csatasorba állítani vagy eladni, mivel az anyag minden bizonnyal már veszített minőségéből, még akkor is, ha szabad szemmel ez nem látszik rajta. A gumik öregedését a gyártók különféle adalékanyagok hozzáadásával igyekeznek lelassítani, valójában azonban, a helyes tárolással mi magunk is tehetünk azért, hogy az anyag állásában kevésbé öregedjen.

Otthon vagy cégnél

A téli gumi és a nyári gumi tárolása esetén két út áll előttünk: vagy rábízzuk egy erre a célra specializált cégre, szervizre vagy pedig a saját magunk keresünk egy erre alkalmas helyet, garázst. Előbbi esetben biztosak lehetünk abban, hogy a gumi tárolás szakszerűen történik majd, és egy sokkal kényelmesebb megoldás, mintha mi magunk tárolnánk. A Petrányi Autónál lehetőség van igénybe venni gumihotel szolgáltatást. A téli és a nyári gumi csere során, a négy-négy abroncsot cipelni, ki-be pakolni az autóba nem csak nehéz és kosszal jár, de az abroncsoknak sem tesz jót feltétlenül. A Petrányi Autónál a gumiabroncsok professzionális tárolása garantált! A szakszerű gumitárolással az abroncsok élettartama meghosszabbítható, ezért érdemes igénybe venni szolgáltatásunkat, bővebb információ a szolgáltatásról. Sokan választják azonban az otthoni tárolást, ilyenkor az alábbi alapszabályokat azonban érdemes betartani.

Felnivel vagy felni nélkül: A tárolás egyik változata, amikor a gumikat a felniről leszedik és állítva helyezik el, időnként pedig megforgatják, a másik pedig, amikor az abroncs a felnin marad, ebben az esetben a gumikat egymásra lehet pakolni, így kisebb helyet foglalnak.

Tárolás előtt: Lényeges, hogy az abroncsokat tisztítsuk meg, mossuk le, mielőtt eltárolnánk a következő szezonig. A bordák közötti felületeket se hagyjuk ki, mintha csak a fogunkat mosnánk. Mind a nyári, mind pedig a téli gumiknál fontos ez a lépés, utóbbi esetben különösen, mivel az útszóró sók maró hatásának köszönhetően az anyag állaga romolhat. A tisztításhoz szükség lesz tisztítószerre, slagra, kefére és törlőkendőre is.

A helyszín: A tárolásra egy olyan helyszínt válasszunk, ahol nem lesz különösebben útban. Célszerű egy száraz helyiséget kijelölni erre a célra, ahol a relatív páratartalom 65% alatt mozog. A gumikat ne érje közvetlen erős napfény és markáns mesterséges fény se! Szerencsés, ha az abroncsok tárolására szánt helyen nem fagy és túl meleg sincsen, az ideális a 15-25 Celsius-fok közötti hőmérséklet. Károsíthatja az anyagot az is, ha olajjal, zsírral festékkel üzemanyaggal érintkezik.

A jelölés: Sok fejtöréstől megkímélhetjük magunkat, ha az abroncsokon feltüntetjük, hogy mely pozícióban voltak, vagyis honnan lettek kiszerelve és milyen menetirányban. Célszerű krétával a gumi futófelületén vagy a belső felén rögzíteni a fontos információkat. Ezzel megakadályozhatjuk a gumik összekeveredését.

Ne zacskóban: Az abroncs szettekhez jellemzően nagy zsákot adnak. Elsőre jó ötletnek tűnhet ebben letárolni a nem használt gumikat, a valóságban azonban ez nem biztos, hogy a legjobb döntés. A zsákokban ugyanis nincs szellőzés, így az befülledhet, ami az anyag minőségét negatív irányba befolyásolja.

A nyomás: Előfordulhat olyan helyzet is, hogy az abroncsot nem veszik le a járműről, egyszerűen csak leállítják télire az autót (például egy lakóautót). Ezekben az esetekben a gumi marad a helyén, a levegő nyomását azonban érdemes 0,5 barral emelni vagy ha ez nem szimpatikus megoldás, akkor célszerű bakra állítani.

A gumiabroncsok a szezon elmúltával ismét előkerülnek. Mielőtt megtörténne a visszaszerelésük, célszerű alaposan átvizsgálni mindegyik abroncsot, hogy nem keletkezett-e rajtuk véletlenül bármiféle sérülés. Amennyiben ilyet tapasztalunk, kérjük ki szakértők útmutatását!

Kapcsolódó cikkek

Érdeklődik egy Ford modellünk iránt?

Nálunk mindenki megtalálja a számára leginkább megfelelő járművet. Kérjen ajánlatot új Ford személy- és haszongépjárművekre.

Széchenyi 2020